لوله پلی اتیلن

ساخت وبلاگ

آخرین مطالب

امکانات وب

لوله پلی اتیلن

 

لوله پلی اتیلن به لوله ای گفته می شود که از مواد اولیه پلی اتیلنی و در حالت استاندارد بدون افزودنی های (گرانول) دیگر تولید شده باشد. همین مواد است که به لوله ها شکل و ظاهر میدهد و باعث مزایای زیاد و محبوبیت این لوله ها برای آبرسانی شده است.

لوله پلی اتیلن در آب و هوای معتدل عملکرد بسیار مناسبی دارد و اگر نیازهای مربوط به نصب و مهندسی کامل انجام گردد ، بدون هیچگونه مشکل و شکسته شدن می توان از آنها برای سالهای طولانی استفاده کرد.

 

معمولا از لوله های پلی اتیلنی برای آبرسانی و آبیاری می توان استفاده کرد. همانطور که میدانید جز اصلی این لوله ها یک زنجیره پلیمری ساخته شده از مولکولهای اتیلن است که از کربن و هیدروژن ساخته شده اند . لوله های تحت فشار یا تک جداره در رده های فشارهای مختلفی در بازار عرضه می شود و خریداران با توجه به نیاز خود اقدام به خرید می کنند. این مزیت ها موجب شده در عصر حاضر لوله پلی اتیلن آبرسانی جای لوله فلزی و بتنی را بگیرد.

 

کاربرد اصلی لوله‌های پلی اتیلن جهت آبرسانی برای انتقال آب در خارج از شهرها و یا در داخل شهرها برای انشعابات اصلی می باشد. مواد پلی اتیلنی که در تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد بر اساس نوع کاربردی که دارند متفاوت باشد. این مواد در گرید‌های مختلفی تولید و عرضه میگردد که هر کدام از آنها جهت کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 

لوله پلی اتیلن چیست؟

 

ویژگیهای لوله پلی اتیلن

وزن پایین لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر ضربه

لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر سایش

لوله پلی اتیلن مقاوم در برابر مواد شیمیایی

جریان پذیری عالی لوله پلی اتیلن

اتصال پذیری راحت لوله پلی اتیلن

انعطاف پذیری

-اتصالات متنوع پلی اتیلنی

 

 

انواع لوله پلی اتیلن

 

لوله پلی اتیلن تک جداره

لوله پلی اتیلن تک جداره، از جمله لوله‌های پلیمیری است که می‌توان از آنها در فشارهای بین 2 تا 40 بار، با قطرهای مختلف استفاده نمود. ویژگی‌های منحصر بفرد لوله‌های پلی اتیلنی نسبت به انواع دیگر لوله منجر به آن گردیده که سرعت رشد استفاده از این محصول در شبکه‌های انتقال و توزیع آب نسبت به دیگر موارد بسیار بیشتر باشد.

 

لوله پلی اتیلن دوجداره کاروگیت

لوله‌های دوجداره پلی اتیلن با همان لوله‌های کاروگیت به لوله‌هایی گفته می‌شود که دارای دو جداره ، یکی بیرونی با شکل ظاهری موجدار و یا به عبارتی حلقه حلقه و یکی لایه درونی لوله که دارای سطحی صاف می‌باشد که جهت عبور سیالات با ماهیتهای فاضلابی اسیدی و بازی و پسابهای صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند.

 لوله های کاروگیت فشار بار داخلی ندارند یعنی سیال در حال عبور از داخل این لوله‌‌ها دارای فشار بار داخلی نیست و این لوله ها عملا به عنوان یک جوی زیر زمینی وظیفه انتقال سیالات مایع را به عهده دارند .لوله های کاروگیت دارای یک سطح بیرونی نیز میباشند که به صورت حلقه حلقه و دارای استحکام بالایی میباشند و کلیه فشارهای سطحی و زیر سطحی اعم از  بار زنده و مرده را در زیر سطح زمین متحمل می‌شوند و علت این حلقه حلقه شدن سطح لوله به دلیل استحکام بخشی به لوله میباشد

 

لوله پلی اتیلن اسپیرال

لوله‌های اسپیرال همان لوله‌های کاروگیت می‌باشند با این تفاوت که در تولید لوله‌های اسپیرال کاروگیت روش تولید مقداری متفاوت است و این به جهت نوع سایز لوله‌های اسپیرال کاروگیت می‌باشد که عموما سایزهای بین ۸۰۰ الی ۳۰۰۰ میلیمتر را شامل میشوند .لوله‌های اسپیرال کاروگیت به صورت جوش لب به لب یا اکستروژنی به یکدیگر متصل می‌گردند و از استحکام بالایی نیز برخوردارند .

فشار کاری یا همان فشار حلقوی در لوله‌های اسپیرال کاروگیت می‌تواند ۱۶ کیلو نیوتن ,۳۱٫۵ کیلو نیوتن ,۶۴ کیلو نیوتن باشد که این فشار ارتباط مستقیم با ضخامت کنگره‌ها و جداره بیرونی لوله‌های اسپیرال کاروگیت دارد ضمن اینکه فاصله بین کنگره‌های لوله‌های اسپیرال کاروگیت نیز در فشار حلقوی لوله‌های کاروگیت تاثیر گذار می‌باشد .لوله‌های اسپیرال کاروگیت را می‌توان در ابعاد ۶ متری از لحاظ طولی و تا قطر ۳۰۰۰ میلیمتر برابر با ۳ متر طول دهنه خالص تولید و عرضه نمود .

 

کاربرد لوله‌های پلی اتیلن

کاربرد لوله پلی اتیلن به دلیل مزایای بی‌شماری که دارند بسیار زیاد می‌باشد و هر روز شاهد ایجاد کاربردی جدید برای لوله پلی اتیلن می‌باشیم , که این کاربردها غالبا خلاقانه و منحصر بفرد می‌باشد و در بسیاری از کاربردهای لوله پلی اتیلن , این لوله جایگزینی برای دیگر انواع لوله‌ها شده است .

لوله‌ پلی اتیلن (چگالی بالا HDPE) در حوزه وسیعی از خطوط لوله شهری، صنعتی، دریایی، حفاری و کشاورزی به کار می‌روند. کاربرد لوله پلی اتیلن در موقعیت‌هایی چون سطح زمین، حالت مدفون، شناور و سطوح زیر دریا آزمایش و به اثبات رسیده است. لوله های پلی اتیلن قابلیت انتقال آب آشامیدنی، فاضلاب، موادشیمیایی، دوغاب، و پسماندهای خطرناک و گازهای فشرده را دارند.

 

قیمت لوله پلی اتیلن

مشخصات لوله پلی اتیلن تکجداره

-وزن کم و سهولت در حمل و نقل

-مقاوم در برابر حرارت تا ۸۰ درجه سانتیگراد

-مقاوم در برابر برودت تا ۷۰ – درجه سانتیگراد

-مقاوم در مقابل فشار بالا تا ۱۶ اتمسفر

-سهولت در نصب

-مقاوم در مقابل ضربه

-مقاوم در مقابل انواع مواد شیمیایی

-دارای اتصالات متنوع

-ضمانت کیفیت و مرغوبیت جنس تولیدی

-مقاوم در مقابل تاثیر اشعه آفتاب و ازن

-لوله پلی اتیلن دو جداره

 

لوله پلی اتیلن دوجداره جهت انتقال فاضلاب و سیالات بدون فشار داخلی و جریان بصورت ثقلی طراحی و ساخته شده است. این نوع از لوله ها توانایی تحمل فشار خارجی و نیروهای زیر سطحی و ترافیکی بسیار بالایی دارد و به دلیل دارا بودن این مزیت ممتاز و قیت پایین تر آنها نسبت به لوله های تکجداره تحت فشار در صنایع دیگر نیز از این لوله‌ها استفاده می‌نمایند.

به عنوان مثال از لوله‌های اسپیرال پلی اتیلن در پل‌سازی و راه‌سازی بسیار استفاده می‌کنند. لوله‌ دوجداره پلی اتیلن غالبا با عناوین لوله‌ کاروگیت و لوله‌های اسپیرال نامیده می شوند که تکنولوژی تولید آنها یکسان و تنها تفاوت آنها در قالب اکستروژن می‌باشد.

 

تولید کننده اتصالات پلی اتیلنی

مهمترین مشخصات لوله های پلی اتیلن

-ضریب زبری پایین

-عدم گرفتگی لوله در اثر رسوبات

-مقاوم در مقابل حلال‌ها و گازهای شیمیایی

-وزن کم در مقایسه با لوله‌های بتنی مشابه

-عدم نیاز به ماشین آلات سنگین در موقع اجرا، صرفه جویی در هزینه‌های اجرائی

-عمر بسیار طولانی بهره‌برداری

-تولید با تکنولوژی جدید و به روز باکیفیت بالا

-لوله پلی اتیلنی فشار قوی ( تحت فشار )

 

لوله‌ پلی اتیلن فشار قوی تک جداره یا همان لوله‌ HDPE ( تحت فشار ) برای انتقال سیالات مجاز تحت فشار بکار می‌رود. انواع لوله تک جداره را نوع مواد اولیه و کاربرد آن مشخص میکند. باید توجه داشت از مفهوم فشار قوی در این لوله ها برداشت اشتباه نشود.

لوله پلی ی در نظر عموم افراد به معنای لوله هایی با ضخامت بالا گفته می‌شود. در صورتی که این برداشت با توجه به پیشرفت تکنولوژی در زمینه ی صنعت و پلی اتیلن دیگر درست نیست. یعنی لوله های پلی اتیلن با مواد pe 80 و فشار کاری ۱۰ یار با لوله ای با همان فشار و سایز ولی با مواد pe 100 ، از لحاظ وزنی به ترتیب ۸۷۳=pe80 و مواد ۷۲۱=Pe۱۰۰ گرم بر متر میباشند. هر دو توان تحمل ۱۰ بار را دارند و از لحاظ استحکام تفاوتی ندارند. ولی در قیمت و ضخامت، لوله های با مواد pe 100 مناسب تر و مقرون به صرفه تر می باشند.

 

این نوع لوله اغلب تحت فشار مستقیم پمپ و در معرض مستقیم اشعه آفتاب قرار میگیرد. بنابراین برای حفظ استحکام و افزایش طول عمر آن باید از مواد دارای ترکیبات آنتی یو وی (ضد اشعه آفتاب) در تولید آن استفاده کرد. این لوله ها مشکی رنگ و دارای یک نوار آبی در کنار لوله هستند که نشان دهنده نوع مصرف آن می باشد.

 

کاربرد های لوله پلی اتیلن فشار قوی

لوله های پلی اتیلن تحت فشار یا فشار قوی دسته ای از لوله ها هستند که با توجه به کاربرد آنها مورد اقبال بسیار خوبی قرار گرفته اند. از کاربرد های ویژه ی آنها می توان به انتقال فاضلاب های شهری و روستائی، انتقال گازهای طبیعی، انتقال فاضلاب های صنعتی، در آبیاری تحت فشار چون آبیاری قطره ای و بارانی، سیستم های آبیاری متحرک، شبکه های زهکشی، سیستم های مایعات اشاره کرد.

از لوله پلی اتیلن فشار قوی اغلب برای انتقال آب با فشار بالا بخصوص در سطوح ناهموار و با شیب زیاد میتوان استفاده کرد. این لوله به دو شکل کلافی و شاخه ای (شاخه 6 متری و 12 متری بر اساس سفارش مشتری) و در فشارهای 10 اتمسفر و 16 اتمسفر PE80 و PE100 تولید می شود. بسته به نوع کاربرد، این لوله ها در متراژها و قطر های داخلی و خارجی مختلف تولید و ارائه میشوند.

لوله پلی اتیلن...
ما را در سایت لوله پلی اتیلن دنبال می کنید

برچسب : لوله پلی اتیلن,کارخانه لوله پلی اتیلن,تولید کننده لوله پلی اتیلن,قیمت لوله پلی اتیلن, نویسنده : ناب زیست pepipenaaab بازدید : 163 تاريخ : چهارشنبه 26 آذر 1399 ساعت: 17:10